woensdag 15 april 2009

Les Aafke, Modeltekenen blok 2



In dit tweede blok gingen we bij modeltekenen met een ander materiaal werken, namelijk inkt. In les probeerden we deze inkt op verschillende manieren uit, met een stokje, met een penseel, met een propje papier en in mijn geval gewoon lekker met mun vingers ermee knoeien totdat het iets werd.
In eht begin was ik nog heel netjes bezig, bang om iets verkeerd te doen, nog wat krampachtig terwijl ik dat met houtskool juist niet meer had en bij inkt kwam het weer terug, dus langzaam aan vond ik een lossere manier van werken en ik moet zeggen dat het beginnetje van die stijl wel leuk is geworden.

Maya Filmpje

Les Henk, Blok 2 maya







Bij de lessen van henk hebben uitleg gehad in het 3-d programma maya. De duizend en 1 knopjes duizelden mij aan het begin van de periode gewoon en de bijbehoordende fucnties. Maar geleidelijk aan ging het steeds beter en door het gewoon te proberen en veel te vragen...en nog eens te vragen kwam ik er uit en heb ik toch nog een leuk eindresultaat kunnen maken.

Les Paul, Blok 2

Tijdens de lessen van paul hebben we vooral geoefend in het laten bewegen van onze karakters, uitleg gehad over de belichting en verder tijdens de opnames wat tips en commentaar. Ik vond het deze periode vrij weinig les van paul maar dat kwam denk ik doordat we veel praktijk deden en hij daar dan op het momment zelf wat commentaar op gaf.

Foto's van de set en maken poppen




Les Maarten, blok 2



Tijdens de les van maarten werkten we aan het storyboard en onze hoofdpersonen.
We kwamen als snel met een goed basisplan en moesten daar nog wel de verdere details van uitwerken. We hebben moodboards gemaakt en karakterschetsen en er werd ook een begin gemaakt met het maken van de poppen en het verzamelen van materiaal.
Bij het uitwerken van de details in ons storyboard ging het wat langzaam en uiteindelijk werd er toch nog veel tijdens de opnames zelf besloten en bij bedacht.
Maarten gaf ons gedurende deze periode tips over vertellen van een verhaal, kwam het over wat je had gefilmd? En vanuit welk perspectief liet je dat zien en materiaal tips kwamen binnen. Hierboven het eindresultaat van deze periode

Blok 2 de 4 seizoenen

Voor deze periode was het de bedoeling dat we in groepjes van 4 personen een poppenanimatie zouden gaan maken. Het algemene thema was de 4 seizoenen en elk van die seizoenen moesten aan bod komen.
Door gebruik te maken van allerlei materialen werd er een set gebouwt, poppen gemaakt en uiteindelijk konden er opnames worden gemaakt.
Deze manier van animeren was voor mij echt helemaal nieuw, eigenlijk voor iedereen in ons groepje en we hebben veel aan elkaar gehad maar ook veel van onze samenwerking geleerd. Er zijn heel wat puntjes van aandacht naar boven gekomen maar ook pluspunten zijn duidelijk geworden.
Al met al was het een hele drukke periode maar er is een leuk en mooi eindresultaat uitgekomen.

Beoordeling en reflectie

In de eerste periode heb ik enorm veel bijgeleerd, zowel qua tekenvaardigheden, als met de computer omgaan, verhalen overbrengen, camera standpunten, het denken in animatie is nog meer geworden! De beoordelingen waren goed, 3 zevens en een 8! ik was heel blij en ging met een positief gevoel naar het tweede kwartaal.

lessen aafke



Tijdens de lessen van aafke begon ik heel stroef, te krampachtig maar later ging dit stukken beter, ook voor mijn eigen gevoel. Ik ging losser werken, had er ook meer plezier in en dat is ook te zien als je mijn tekeningen naast elkaar legt, je ziet vooruitgang. lekker tekenen is echt een leuke onderbreking in de week ook in het tweede kwartaal.

Lessen henk












Tijdens de lessen van heb was het goed opletten, het gaat er allemaal in een erg vlot tempo, en ik met mijn super computer-skills, ahum, was soms echt het spoort bijster. Uiteindelijk kreeg ik het allemaal wel aardig onder de knie en kon ik toch nog wel goed mijn animatie monteren en van geluid en menu voorzien.

lessen paul













In de les van paul hebben we vooral geoefend met het goed animeren van bepaalde bewegingen, in de les ook zelf nadoen, proefjes maken etc. Sommigen onderldelen kon ik ook goed gebruiken in mijn animatie voor maarten. Sprongetjes, schrikken, ergens tegen aan duwen, dat soort dingen kwamen aan de orde.

Les Maarten Blok 1




Voor de les van Maarten heb ik een animatie gemaakt over een oud vrouwtje en een vleesetende plant.
Het soryboard vond ik in het begin wat lastig vorm te geven, in bepaald perspectief tekenen, wat moet je er perse in zetten,etc. Dit kwam uiteindelijk allemaal goed en ik kwam ook nog op een leuker einde van mij kleine filmpje.

Tijdens het maken van deze animatie heb ik veel geleerd, meer tekenervaring gekregen, leren nadenken over geluid, omgaan met de programma's, vanuit de kijker naar je eigen werk kijken, dat soort dingetjes. het was veel werk, dat had iedereen, maar het eindresultaat is dan nog veel leuker!

getekende animatie

de grote opdracht in het eerste kwartaal was een getekende animatie.
De karakters mochten we helemaal zelf bedenken en ook wat er zou gebeuren was aan onze creatieve geest overgeleverd.

Bij paul in de les kregen we handige technieken uitgelegd en oefeningetjes als huiswerk mee.

Bij Henk kregen we uitleg over tv paint, after effects, premiere, de basis programma's die we toch wel moesten weten.

Op woensdag kregen we van aafke modelteken, jeej, iets wat ik naast al het computergebeuren toch als een opluchting ervaar en heel erg leerzaam voor tekenvaardigheden.

Animatie banaan naar salamander

groepsopdracht filmpje blok vier

Einde 1e schooljaar

Na ook ons grote project en de animatie les te hebben afgerond, begonnen de beoordelingen.
Alles liep goed af, in het nieuwe schooljaar kon ik mijn propedeuse certificaat ophalen:
JIPPIEEEEEEEEE!!!!!
tekst en beelden af nu verder met in-design proberen!
Heel bruikbare site gevonden met heel veel info over sociale vereenzaaming, duidelijk weergegeven, ook nog een uitzending gevonden over eenzaamheid, deze heb ik bekeken, ik ben nu begonnen met het schrijven van mij tekst, ik hou het vrij algemeen met een persoonlijke invloed erdoor van mevrouw goossens, maar het grootste deel is vrij algemeen.

gesprek gehad

Intervieuw gehad met een mevrouw Goossens, deze heb ik opgezocht in een verpleeghuis waar zij enige tijd verbleef wegens een gebroken enkel. Zij is 92 jaar oud en heeft mij veel kunnen vertellen over haarzelf en haar leeftijdsgenoten, hoe dat is en wat voor problemen daar naar voren komen. Ik heb een heel gesprek gehad dus daar kan ik zeker wat van gebruiken voor in mijn tekst.
Nu op zoek naar nog bruikbare beelden en evt. nog wat algemene info over eenzaamheid

Hoofdvraag en subvragen

Na al die informatie te hebben verzameld ben ik uiteindelijk op deze hoofdvraag en subvragen uitgekomen:

Hoofdvraag:

Wat zijn de gevolgen van sociale vereenzaming?

Subvragen:

- hoe is dit probleem begonnen?
- wisten meer mensen hier vanaf?
- werd dit erger naarmate u ouder werd?
- waaraan merkte u zelf uw vereenzaming?
- wat zou u willen dat er gebeurde om dit probleem te verhelpen?
- praat u hier wel eens over met andere mensen?
- weet u mensen of organisaties die u kunnen helpen en opzoeken?
- etc.

Ik heb nog niet de concrete subvragen maar dit is een begin, ze worden natuurlijk nog een beetje bijgeschaaft maar dit is wel ongveer mijn vertrekpunt voor mijn verdere onderzoek. Ik ben van plan om te proberen met mensen een gesprek te krijgen, een bejaardetehuis of aanleunwoningen en vandaaruit een zicht te krijgen op hun persoonlijke situatie. Van de week dus eerst op zoek naar geschikte personen.

Gevonden info, losse stukjes bij elkaar

DE GESCHIEDENIS VAN DE TUIN
IN DE LAGE LANDEN(deel 3).

Aan het ontstaan van onze tuin gaat een lange geschiedenis vooraf.Zolang de mens op de aarde is, is hij al bezig met het beïnvloeden van deflora. In deze tuinkrant krijgt u in de laatste van 3 artikelen een kleineindruk van de geschiedenis van de tuin in de lagen landen.De Engelse stijl
Rond het jaar 1700 ontstond de landschapsstijl of Engelse stijl.Het Britse rijk verkeerde door de welvarende handel in grote welstand.Deze welstand bracht ook met zich mee, dat er meer tijd en geld beschikbaar was voor het bouwen van huizen en tuinen. In Engeland kwam een nieuwe stijl tot ontwikkeling.De aanleg van de landschapstuin was zo, dat zij één geheel vormden met het omliggende landschap.Het was een heel natuurlijke stijl met grote glooiende gazons, slingerende paden en boomgroepen.Bekende architecten die veel invloed op de ontwikkeling van delandschapsstijl gehad hebben waren William Kent en Lancelot Brown.Als we kijken naar de vele nog in Nederland bestaande kasteeltuinen oftuinen, die horen bij de oude buitenhuizen kunnen we veel stukjes vanbovenstaande tuinstijlen terugvinden.Tuinen van nu
In deze tijd heeft de tuin voor ons een heel ander karakter gekregen.De tuin is nu een verlengstuk van onze huiskamer. De muren worden gevormd door een schutting, of haag. Het tapijt is het gazon en de meubels worden gevormd door de planten, waarmee wij onze tuinkamer inrichten.Iedereen zal zijn eigen tuin naar eigen smaak inrichten, zoals men ook zijnhuiskamer inricht.In de zomer fungeert onze achtertuin veelal als buitenkamer. Wij eten er,genieten van de zon en bloeiende planten. Als het weer het toelaat spelende kinderen in het bad of zandbak.De voortuin is het visitekaartje van ons huis.
Belangrijk is dat de voortuin makkelijk te onderhouden is, zodat deze na eenweek achterstallig onderhoud er nog goed uitziet. Ook in de winter moet devoortuin netjes blijven, dit kan door met groenblijvende planten te werken.Er zijn vele mogelijkheden.



Tuin


Kasteeltuin in de Portugese stad Castelo Branco
Een tuin is een (afgesloten) stuk grond waar siergewassen, groente en/of kruiden (voor eigen gebruik) worden verbouwd.
Met het ontstaan van de eerste vaste woonplaatsen, verschenen ook de eerste akkertjes. Om vernieling en vraat van dieren en gewassen te voorkomen werd er een dichte, vaak stekelige beplanting, eromheen geplaatst. Omdat in Nederland de wilg, de hazelaar en de meidoorn van nature veel voorkomen, werden deze vaak gebruikt als omheining. Het ging dan om de twee- of driejarige takken daarvan: deze zijn soepel en buigzaam genoeg om ermee te kunnen vlechten. Zo'n omheining noemde men een tuun of een tuin (in het verwante Duits betekent Zaun nog steeds omheining). Later ging de naam van de omsluiting over op het omsloten terrein zelf.
Daarnaast werd er bij de bouw van een klooster ook een ommuurde tuin aangelegd voor de verbouw van o.a. medicinale kruiden.
Hedendaags is de tuin (aldus in Nederland) meestal een door schuttingen afgesloten stuk grond waar men recreëert. De tuincentra doen het anno 2005 zeer goed met het verkopen van siergewassen en tuinmeubels. Er wordt steeds meer geld aan de tuin en aanverwante artikelen uitgegeven. Mensen zien de tuin steeds meer als het verlengde van de huiskamer. In andere landen komt het soms voor dat tuinen niet afgesloten zijn.
In het Westland wordt ook een glastuinbedrijf met het woord tuin aangeduid. Men spreekt daar ook van tuinen als men het bedrijf aan iemand laat zien.




Nederlands dagblad
Geplaatst op zaterdag 25 augustus 2007 06:05 , laatste wijziging vrijdag 24 augustus 2007 21:59

Betonnen tuin verstikt de stad door Berry van der Heijden en Karen ZandbergenDe wilde tuin is verleden tijd. Tuinen worden volgestort met tegels en grind om te voorkomen dat de vrije tijd opgaat aan snoeien en onkruid wieden. Maar groen in de stad geeft koelte, neemt het ongezonde fijnstof op, vangt regenwater op en biedt vogels en vlinders voedsel en een schuilplaats. DEN HAAG - Een bij zoekt zijn weg door een dicht bosje bamboestaken. Met enige moeite is achter het omhooggeschoten groen en geel een vol bebladerd vijvertje te ontdekken. De ronde welvingen in de tuin, het dichtgegroeide prieeltje en het sierlijke paadje van rode stenen waar dikke plukken mos en gras tussen zitten, verraden een ooit mooie en goed onderhouden tuin. Met een zucht trekt Rob de Ruiter een handvol sprieten heermoes uit de tuin. ,,Ik heb dit prieeltje met veel tijd en moeite gemaakt. Op een gegeven moment komt de klad erin. Dan gaat de vijver lek, woekeren de klimop en de bamboe. En die paar blaadjes waterlelie in de vijver groeien uit tot hele planten.'' Er rest nog maar één, radicale, oplossing. Dit jaar nog gaat al het groen op de composthoop. Het wordt niets dan steen, grind en een vijver in de zonnige achtertuin. De Hagenaar is niet de enige die niets meer wil weten van wat groeit en bloeit. ,,Beplanting raakt echt op de achtergrond'', zegt tuinarchitecte Saskia de Wit. ,,De tuin is een gebruiksplek met een buitenkeuken en als het even kan met een aansluiting voor de computer. Je ziet meubilair en potten en steeds meer tegels en klinkers.'' ,,De asfaltmachines rijden nog net niet de tuinen binnen'', schertst Chris van Swaai, ,,maar ze worden flink volgestort.'' De onderzoeker van de Vlinderstichting houdt al twintig jaar met een paar honderd mensen bij hoeveel vlinders er nog in de steden ronddwarrelen. ,,De laatste jaren doen de soorten die veel in tuinen voorkomen het opvallend slecht.'' Begin jaren negentig waren er nog bijna tien keer zoveel vlinders, weet de onderzoeker. ,,Wanneer zie je nog een hele zwerm dagpauwogen? Of citroentjes: die horen gewoon door Amsterdam te scheuren.'' Die vlinders maken niet veel kans in een betegelde tuin waar geen nectar te vinden is. En de mooie potten met kleurige bloemen bieden weinig soelaas. ,,Die bloemen zijn vaak uit andere regio's geïmporteerd om er mooi uit te zien. Niet voor de nectar'', zegt Van der Swaai. Niet alleen de vlinders blijven weg, zegt Bert Mensink van Milieu Centraal, ook de koolmeesjes en musjes hebben geen schuilplaats en voedsel meer in de tuinen. ,,Groen zorgt bovendien voor verkoeling. Een boom geeft niet alleen schaduw maar verdampt ook het water dat die opzuigt.'' Uit recent Brits onderzoek blijkt dat steden flink afkoelen als er meer groen is. ,,Maar bomen zijn steeds minder gewild. Ze worden als overlast gezien, omdat de bladeren afvallen en omdat ze moeten worden gesnoeid.'' De nummer 1-tip op de website van Milieu Centraal 'laat uw tuin leven' is dan ook: plant een boom. Bomen en struiken halen ook nog eens een flinke hoeveelheid fijnstof uit de lucht, ontdekte onderzoeker Anne Oosterbaan van Alterra, kennisinstituut van de Universiteit van Wageningen. Vooral opkomende beplanting kapselt de ongezonde deeltjes in. De hele fijne stofdeeltjes, die het gevaarlijkst zijn, kunnen zelfs de huidmondjes van de planten en bomen binnendringen. Vooral naaldbomen zijn geschikt voor wie langs een drukke weg woont en al die stoffen in uitlaatgassen zat is. In welke mate tuinen helpen het fijnstofprobleem op te lossen, is niet onderzocht. ,,Maar elke groene vegetatie vangt fijnstof af.'' Ongeplaveide tuinen slaan veel meer regenwater op, dat in steeds onregelmatiger hoosbuien het land overspoelt. Bij Rioned, het kennisplatform voor riolering en water, merken ze dagelijks dat de hoeveelheid bebouwde grond toeneemt. ,,Het water moet op een of andere manier worden verwerkt'', zegt Hugo Gastkempers van Rioned, ,,als het niet de bodem in kan, omdat daar stenen op liggen, wordt het naar andere plekken geleid.'' Daardoor moeten riolen en sloten heel wat meer water bergen dan voorheen. Geen dieren en koelte maar wel fijnstof - de meeste stedelingen lijkt het niet veel uit te maken. TV-tuinman Romeo Sommers van het programma 'De Tuinruimers' komt steeds meer mensen tegen die de tuin zien als een verlenging van de woonkamer. ,,Dus zie je het afdakje, verwarming en zelfs de buitendouche.'' --------------------------Tips voor een groene tuin die niet te veel onderhoud vergt:
· Voor verkoeling kun je het best een boom planten. Bovendien nemen bomen aanzienlijk meer fijnstof op dan planten en bloemen.
· Voor de afwatering is het van belang ruimte te laten tussen de stenen van een pad.
· Vlinders zijn eenvoudig te lokken met lavendel, flox of een vlinderstruik. Een klein plekje achterin de tuin waar brandnetels, hop of een beetje klimop met rust wordt gelaten, kan voor rupsen een plek van bezinning zijn.
· Vogels zijn vaak tevreden te stemmen met een vogelhuisje.
· Voor een onderhoudsvriendelijke tuin zijn heermoes, vuurdoorn, bamboe, klimop en waternavel niet aan te raden. Dat zijn echte woekeraars.
· Planten en bomen halen fijnstof uit de lucht. Die fijne deeltjes worden vooral door het wegverkeer veroorzaakt. Dat kan irritatie aan de luchtwegen geven en klachten bij mensen met hart - en vaatziekten verergeren. Blootstelling aan fijnstof leidt jaarlijks tot 1700 doden. Op langere termijn overlijden jaarlijks 18.000 mensen maanden tot jaren eerder als gevolg van fijnstof.



ad
'Vergrijzing vraagt lef bij bouw'
Door JEROEN DE VREEDE
ROTTERDAM - Waarom zou een zorgverzekeraar meebetalen aan uw nieuwbouwhuis, als u fit en gezond bent? Hoogleraar Robbert Huijsman weet wel een reden.
Het is veel goedkoper nu alvast het huis geschikt te maken voor het moment dat u oud en zorgbehoevend bent, dan over twintig jaar. ,,Het is veel duurder om achteraf drempels weg te slopen en deuren te verbreden,'' zegt Huijsman, hoogleraar zorgmanagement en directeur van adviesbureau Zorg Consult Nederland. ,,Niemand verwacht echter dat de zorgverzekeraar meebetaalt aan nieuwbouw. De kans bestaat immers dat u het jaar erop overstapt naar een andere verzekeraar. Weg investering. In de zorg draait het om geld.''Huijsman onderzoekt kleinschalige woonprojecten voor dementerende ouderen. Er zijn prachtige elektronische systemen beschikbaar om hen langer zelfstandig te laten wonen. ,,Het systeem zorgt ervoor dat zij niet of later naar het verpleeghuis hoeven.'' Toch is het wachten op een brede toepassing. Onbekend maakt onbemind en de kosten zijn een probleem. Een verpleegster wordt wel betaald door de verzekering, maar een computersysteem vaak niet, ook niet als daardoor die verpleegster minder vaak hoeft langs te komen. Slimme computers die een verpleegster waarschuwen als een bewoner is gevallen of hulp nodig heeft: het is een van de oplossingen die in Nederland de vergrijzing moet opvangen. Ons land kent een chronisch tekort aan ouderenwoningen én aan verplegend personeel, dus manieren om in de eigen woning te blijven, zijn zeer welkom. Dat kan achteraf door de woning aan te passen of een slim computersysteem aan te leggen, maar het is veel goedkoper om bij de bouw al rekening te houden met bewoners die mogelijk later hulpbehoevend zijn. Toch hanteert slechts zestien procent van de Nederlandse gemeenten het Woonkeur als eis bij nieuwbouw, blijkt uit onderzoek van de ouderenbonden ANBO, PCOB en Unie KBO. In het Woonkeur staan bouweisen, zodat de woning levensloopbestendig is. Tegelijkertijd erkent 82 procent van de gemeenten dat er een tekort aan seniorenwoningen is. "Niet voor niets pleiten we er al tijden voor om dergelijke eisen op te nemen in het landelijke bouwbesluit. Dat verplicht bouwers om levensloopbestendige huizen neer te zetten,'' zegt Frank van der Aa van de ANBO. Het pleidooi is tot nu toe zonder resultaat.De Delftse hoogleraar woningontwerp Dick van Gamelen snapt wel waarom: in de bouw draait het om geld. "Gemeenten en projectontwikkelaars zouden vaker hun nek moeten uitsteken om levensloopbestendige woningen neer te zetten. Maar iedereen bouwt voor de behoefte van nú en niet voor de toekomst. De vraag nu zijn rijtjeshuizen met een tuin.'' Van Gamelen voorspelt dat veel van deze 'standaardhuizen' snel tegen de vlakte gaan, zodra de vergrijzing andere woonvormen vereist. "Het vergt moed om nu al meer seniorenwoningen neer te zetten. Het zou treurig zijn als we nog jaren wachten. Dan zijn de problemen zo groot dat de wal het schip keert.''



ad
De tuin en de centen
Alles heeft z’n prijs, ook een tuin. Aanleg, inrichting, onderhoud, alles kost geld. Thea Seinen zocht uit wat de kostenposten zijn.
ILLUSTRATIE ALBO HELM
Je kunt een tuin zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wilt. ,,Wat betreft de aanleg en inrichting kun je een tuin vergelijken met de aanschaf van een nieuwe keuken of badkamer,’’ zegt Leo Blok van het gelijknamige hoveniersbedrijf in Nieuwerkerk aan den IJssel. ,,De kosten hangen af van de materialen en planten die je gebruikt. Bestraten met betonproducten is goedkoper dan bestraten met natuursteen. Voor een vijver met een rand van lood, zink of natuursteen, betaal je veel meer dan voor een vijver met een oever van gestoken turf. En een roestvrijstalen pergola is duurder dan een pergola van hout.’’De gemiddelde prijs voor een compleet aangelegde tuin ligt tussen de 150 en 200 euro per vierkante meter, berekent Blok. Het gaat dan over een tuin van 40 tot 100 m2 met een basis van duurzame materialen voor de bestrating en de erfscheiding. ,,Daar komen vaak nog wat grote potten bij en misschien wel een vijver of tuinhuis. In zulke kleinere tuinen is het aantal vierkante meters verharding, in verhouding tot de beplanting, groter dan in tuinen groter dan 100 m2. De vierkantemeterprijs voor grotere tuinen ligt doorgaans lager. Daar komen in verhouding meer planten in en er wordt vaak gekozen voor een flink gazon. Veel gras mag de prijs in eerste instantie drukken, de kosten voor onderhoud zijn hoger.’’ Regelmatige beregening, bemesting en bijzaaien zijn jaarlijks terugkerende kosten. Ook de beplanting speelt een rol bij de uiteindelijke kosten van een tuin. Blok: ,,De een wil een tuin die meteen helemaal af is met een volwassen beplanting en een kant-en-klaarhaag. De ander heeft wat meer geduld en start met jonge, kleine planten. De geduldige tuineigenaar is dan goedkoper uit.’’Volgens de hovenier gaat er steeds meer geld naar de tuin. ,,De meeste mensen willen een tuin die zeker vijftien jaar meegaat. Daarom laten ze hun tuin ontwerpen en aanleggen en kiezen ze bewust voor duurdere, duurzame materialen. De financiering van het geheel kan onderdeel uitmaken van de hypotheek. Dat wordt in de nieuwbouw veel gedaan. Wie een bestaande tuin wil opknappen, kan twee dingen doen: een tweede hypotheek afsluiten of de tuin leasen.’’Bij leasen wordt tegen betaling van een maandelijkse termijn een tuin ontworpen, aangelegd en desgewenst onderhouden. De rente is fiscaal aftrekbaar. Er kan worden gekozen voor een leaseperiode van drie, vijf of tien jaar.Zelf de tuin onderhouden is natuurlijk het goedkoopste, maar je kunt het onderhoud van de tuin ook deels of helemaal overlaten aan de hovenier.Leo Blok: ,,Een tuin moet geen last zijn, maar een lust. Onder dat mom worden er steeds vaker onderhoudscontracten afgesloten. Ook de toenemende vergrijzing speelt een rol. Als het onderhoud te zwaar wordt, besteden mensen het graag uit. Het kost wat, maar je hebt wel een mooie tuin.’’




www.stadskrant.mediarotterdam.nl
Tuinen te huur voor senioren
Het voorjaar zit in de lucht en menigeen bekruipt de lust om weer eens in de tuin aan de slag te gaan. Voor Rotterdammers ouder dan vijftig jaar stelt de gemeente stukjes tuin beschikbaar, die voor een lage prijs te huur zijn.

Ouderen gebruiken de tuinen vooral om groente te verbouwen.
‘Tuinieren voor senioren’ heet het project van de afdeling Natuur en Milieu van de gemeentelijke dienst Sport en Recreatie. Natuur en Milieu gebruikt daarvoor de circa twintig educatieve tuinen, die Rotterdam telt. De tuinen zijn oorspronkelijk bedoeld voor schoolkinderen en nog steeds zijn dat de belangrijkste bezoekers. Al sinds zo’n twintig jaar worden de educatieve tuinen echter ook gebruikt door ouderen. Er bleek vraag naar te zijn en bovendien dient het ook een goed doel. Ouderen blijven op die manier immers in beweging, komen buiten en doen nieuwe contacten op.

Moestuinen
Voor iedere Rotterdammer ouder dan vijftig jaar, die dat wil is er wel een stukje van 35 vierkante meter te huur. Daarop kan hij of zij groente verbouwen of mooie planten neerzetten. In de praktijk blijken de mensen er vooral moestuinen van te maken. Het zware werk hoeven ze niet zelf te doen. De medewerkers van de tuinen ploegen, bemesten en eggen de grond, zodat de percelen gebruiksklaar zijn. Ook is er gereedschap aanwezig en zijn de werknemers van de tuinen altijd bereid advies te geven. Aan het huren van een tuin zijn wel een paar voorwaarden verbonden. De huurders mogen de tuinen niet met slechts één gewas vol zetten en ze moeten hun grond onkruidvrij houden. Ze mogen er geen blijvende bouwsels opzetten. De medewerkers moeten in het voorjaar immers de grond weer kunnen beploegen.

Huurprijs
De huurprijs verschilt per deelgemeente. In Charlois is het circa € 30 op jaarbasis. De tuinen zijn voor een jaar te huur. Ieder jaar wordt opnieuw bekeken of er plek is. Bedrijfsleider Corstiaan den Boer van Educatieve Tuinen Charlois: ‘In het voorjaar bekijken we steeds wie de huurders zijn. Mensen die slecht ter been zijn bijvoorbeeld, krijgen een stukje grond vooraan.’ Den Boer ziet vaak dezelfde mensen terugkomen, van autochtone en allochtone afkomst. ‘Je ziet wel een verschil in culturen. Autochtonen hebben hun tuin vaak heel strak ingedeeld en de allochtonen zetten het meer door elkaar heen. De Nederlandse huurders zijn vaak al zeventig jaar oud, terwijl de allochtonen gemiddeld wat jonger zijn. Er zijn weduwen en weduwnaars, maar ook veel echtparen.’

Handje helpen
In principe moeten de huurders zelf hun tuin onderhouden. Bij onvoorziene omstandigheden willen de medewerkers eventueel wel een handje helpen, maar alleen als het echt niet anders kan. De bedrijfsleider: ‘Als we zien dat iemand een tijdje niet is geweest, bellen we om te vragen of er iets aan de hand is, maar dat komt gelukkig weinig voor.’ Over gebrek aan belangstelling heeft Den Boer niet te klagen. In de tuin aan de Carnissesingel heeft hij zo’n veertig percelen te vergeven en die zijn vrijwel ieder jaar volgeboekt.



http://www.grahamapavey.co.uk/frontgarden.htm
Front gardens require a distinctly different approach to that used in the back garden. Firstly, it is doubtful that we are likely to entertain in the front garden, or sunbathe for that matter and few people hang their washing out across the front lawn. However, we have a major eyesore which needs dealing with and that comes in the shape of the motor car. There is a great temptation to pave the whole front garden to provide as much space as possible for parking but this can be a waste of money, creating something which is not very edifying. The point is that cars cannot use all the space available so there are always opportunities to create planting areas without interfering with the usable space. These planting areas are important because they can be the difference between a front garden and a car park - and can save a lot of my by reducing the amount of paving required.
The planting in the front garden should also be different from that used in the back garden. As the area is more likely to be in use all the year round more winter flowering and structural plants are required and I like to include plenty of winter flowering bulbs as these give us a lift on those dark winter mornings as they are often the first signs of spring.
The other important feature of a front garden is that it is often the first impression people have of you and your lifestyle. It should incorporate a welcoming path up to the front door (a good example of this can be found in the third garden below).



Interview met:
Interview Erik de JongClusius-hoogleraar Geschiedenis van tuin- en landschapsarchitectuur “De tuin als beschavingsideaal” door Inge van der Hoeven Indiaanse moestuintjes, een volkstuinencomplex, het Vondelpark of de Villa d’Este, hebben één ding gemeen: ze vormen het voortdurend veranderende resultaat van de neiging van de mens om een eigen plek te creëren. Erik de Jong, sinds oktober 2003 bijzonder hoogleraar Geschiedenis van tuin- en landschapsarchitectuur namens de Clusiusstichting, heeft nog maar weinig tijd om zijn eigen stukje land in Drente te bewerken. Hij mag mede bepalen hoe het Amsterdamse Vondelpark er uit gaat zien. Tijdens het najaar woont hij in New York voor zijn aanstellingen bij Dumbarton Oaks (Washington D.C.) en The Bard Graduate Center. “Veel mensen denken dat landschap, natuur en park hetzelfde zijn. New Yorkers vragen aan mij: ‘Maar… Central Park is er toch altijd al geweest?’”De Jong: “Ook militairen in Irak gingen tuinieren.” (foto: Inge van der Hoeven) Waar komt uw fascinatie voor tuin- en landschapsarchitectuur vandaan?“Ik studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht, maar ik vond heel veel dingen boeiend. Zo heb ik er vakken vergelijkende literatuurwetenschap, Frans en middeleeuws Latijn bij gevolgd. Voor een van mijn afstudeerscripties stootte ik op de tuinen in het Duitse Kleef van Johan Maurits van Nassau-Siegen. Deze heeft na de vrede van Münster in 1648 prachtige classicistische tuinen laten aanleggen. In de dertigjarige oorlog was in dit gebied ontzettend veel verwoest. De tuinen functioneerden dan ook als vredessymbool: Van Nassau-Siegen probeerde het landschap weer tot een paradijselijk geheel te maken. In dit onderwerp kwamen verschillende van mijn interesses samen. De tuinen hadden niet alleen een sterke beeldende kwaliteit vanwege de architectuur van het landschap en de erin opgestelde beelden, maar ook een literaire: er waren verschillende hof- en tuingedichten op geïnspireerd. In Nederland bestond destijds nog nauwelijks een traditie om de geschiedenis van de tuin- landschapsarchitectuur te bestuderen. In Amerika was er daarentegen al veel eerder een speciaal instituut voor opgericht: Dumbarton Oaks van Harvard University. Via David Coffin, hoogleraar in Princeton, kwam ik daar terecht. Hij was een van de eerste architectuur- en kunsthistorici die, op aanraden van Erwin Panofsky, een serieus boek schreef over de culturele en intellectuele betekenis van de Villa d’Este bij Tivoli. Nadat ik hem een brief had geschreven heeft hij een middag voor me uitgetrokken; hij is mij sindsdien altijd blijven volgen. Dat heeft me heel erg geïnspireerd.” Hebben zich in de loop van de tijd belangrijke veranderingen voorgedaan in de relatie tussen mens en landschap?“In de 19e en 20e eeuw heeft de tuin een beschavingsoffensief doorgemaakt. Dat had alles te maken met de behoefte aan verbetering van de levensomstandigheden in die periode. In essentie maakt iedere cultuur zijn tuinen en landschappen. Mensen uit veel oude en niet-westerse culturen maakten al tuinen, waarin de relaties tussen landschap, mens, natuur en samenleving weerspiegeld werden. Zo is de Indiaanse tuin het domein van de vrouw, in een traditie die van moeder op dochter werd doorgegeven. De vrouw leerde de namen van alle planten en ze beschouwt deze zelfs als haar eigen dochters. De tuin bezit voor hen magische krachten en wordt heel bewust ingericht, omdat alle onderdelen een betekenis en een functie hadden. De tuin is onderdeel van wat wel place-making wordt genoemd. De waarden en sociale structuur van de stamcultuur werden geprojecteerd op het landschap.” Is er in de gemiddelde Nederlandse tuin ook zoveel diepgang te zoeken?“In Nederland is de tuin voor een groot deel een commerciële aangelegenheid, maar dat maakt het fenomeen niet minder interessant. De commercie maakt trends en Nederlanders geven in grote tuincentra per jaar miljoenen uit aan tuinobjecten. Vrij oppervlakkig misschien, maar toch kennen veel mensen een heilzame werking toe aan tuinieren. Als je mensen nu vraagt hoe hun ideale woonomgeving eruit ziet, blijkt dat bijna iedereen naast een comfortabel huis ook wel een tuin in gedachten heeft. Toch blijft het in Nederland vooral een privé-aangelegenheid. Als we in Amsterdam of Leiden langs de grachten lopen, valt ons op hoe mooi de huizen langs het water liggen, maar we realiseren ons zelden dat achter al die grachtenpanden een heel landschap met vaak prachtige tuinen verborgen liggen.” De inrichting van landschap botst regelmatig met de drang om natuur te behouden. Hoe kunnen we een balans vinden?“Bij inrichting van ons toekomstig landschap in en buiten de stad, figureert tegenwoordig de centrale vraag: ‘Wat moet behouden worden, als natuur, als ecologie, als cultuur en wat kunnen we ontwikkelen in, door en met behoud?’ In ons land is veel aandacht voor de monumentenzorg voor stenen monumenten. Voor landschap zou dat eigenlijk ook zo moeten gaan. Het lastige – maar ook het interessante – is dat je er op zoveel verschillende manieren mee om kunt gaan, omdat landschap uit zichzelf nou eenmaal altijd in verandering is. Je kunt de vegetatie in zo’n gebied zien als belangrijke ecologische bouwsteen, maar ook de interventie van de mens in en met die natuur als een cultuurgegeven. Veel mensen denken dat landschap en natuur autonome gegevens zijn, maar ons gebruik, onze beleving, onze omgang met, projecties op en verwachting van natuur en landschap behoren eveneens tot de geschiedenis van ons ‘gemaakte’ landschap. New Yorkers vragen wel eens aan mij: ‘Maar Central Park, dat is er toch altijd al geweest?’, zo evident wordt kennelijk de aanwezigheid van ontworpen natuur ervaren. Er leefde dan ook lang een neiging om parken en tuinen te laten verwilderen. Het gebrek aan parkonderhoud in de jaren ’60, ’70 en ’80 heeft bewezen dat dit ook op een mislukking kan uitlopen. Veel stadsparken bezitten nu te weinig variatie en zijn verwaarloosd omdat er te weinig durf is om opnieuw natuurschoonheid in het ontwerp te brengen of een park van culturele betekenis te laten zijn. Tegenwoordig wordt daar gelukkig weer meer aandacht aan besteed en streeft men meer naar waardering voor de groene ruimte in onze directe omgeving.”Tuinen en parken zijn dus eigenlijk onmisbaar in ons dagelijks leven?“In vele opzichten wel, ja. Tuinieren of het intensief bezoeken van tuinen of parken kan een belangrijke rol spelen bij verwerkingsprocessen. Onlangs is een boek verschenen van Kenneth Helphand over tuinen en oorlog. Daarin onthulde hij onder andere dat militairen in Irak naast hun werkzaamheden aan het front ook tuinierden. Een ander voorbeeld: Er waren aanvankelijk plannen gemaakt om op de plek van het verwoeste World Trade Center een grote tuin te ontwerpen, in plaats van een gebouw. Onze samenleving kent kennelijk aan tuinen dat soort helende functies toe.”


Wat is eenzaamheid?
Wat is eenzaamheid?In de literatuur zijn veel verschillende definities en omschrijvingen van het begrip eenzaamheid in omloop. Ondanks verschillen is er toch sprake van drie gemeenschappelijke elementen:
Het eerste element is dat eenzaamheid niet synoniem is aan 'alleenzijn' maar ook dat 'samen zijn met anderen' niet per definitie bescherming biedt tegen eenzaamheidsgevoelens. Eenzaamheid is een gevoel, een subjectief gegeven. Eenzaamheid treedt op als er een verschil bestaat tussen de relaties zoals men die heeft en de relaties zoals men die zich wenst. Het gaat om een gemis aan kwaliteit in die relaties.
Het tweede element is dat men pas over eenzaamheid kan spreken wanneer dit verschil als negatief wordt ervaren. Een oudere die nauwelijks contact heeft met anderen maar dit niet als een gemis ervaart en zich er zelfs prettig bij voelt, is dus niet eenzaam.
Het derde element heeft met het tijdsperspectief te maken.
Eenzaamheidsgevoelens worden als ernstiger ervaren wanneer de betrokkene zichzelf minder goed in staat acht de gevoelens binnen redelijke termijn op te heffen of de situatie waarin hij of zij verkeert te veranderen.
Op basis van het bovenstaande kenmerken wordt eenzaamheid gedefinieerd als: Het als negatief ervaren verschil tussen de kwaliteit van de relaties die men onderhoudt en de relaties zoals men die zich voor zichzelf zou wensen.
Twee vormen van eenzaamheidVaak maakt men onderscheid tussen twee vormen van eenzaamheid: eenzaamheid in de vorm van sociaal isolement en eenzaamheid in de vorm van emotioneel isolement. Sociale eenzaamheid is gekoppeld aan een tekort aan sociale integratie, het ontbreken van contacten met mensen waarmee men bijvoorbeeld gemeenschappelijke kenmerken deelt zoals vrienden en vriendinnen. Emotionele eenzaamheid treedt op als iemand een hechte, intieme band mist met één ander persoon, in de meeste gevallen een levenspartner.Dit onderscheid in sociale en emotionele eenzaamheid is niet alleen theoretisch zinvol; het onderscheid veronderstelt dat het voorkomen of verminderen van sociale eenzaamheid een andere aanpak vereist dan de hulpverlening bij emotionele eenzaamheid. Sociaal isolementEenzaamheid is niet gelijk aan sociaal isolement. Men spreekt van sociaal isolement als mensen zich eenzaam voelen en tegelijkertijd een heel klein betekenisvol sociaal netwerk hebben. Sociaal geïsoleerde mensen zijn mensen die eenzaam zijn en nauwelijks contacten hebben met anderen.

Op zoek naar bronnen!

Omdat mijn thema nu wat breder is geworden, naast voortuintjes heb ik er nu ook sociale eenzaamheid en vergrijzing bij gekregen, moet ik natuurlijk nu ook breder gaan zoeken naar informatie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben eerst maar eens begonnen op google. Daar vond ik op het eerste gezicht niet zo heel veel, wat achtergrond geschiedenis van tuinen in Nederland, wie weet nog bruikbaar, functie van een tuin, onderhoud, steeds meer beton in plaats van groen in de tuin, etc. Zie voor de volledige teksten naar de bijlagen.
Ook op wikipedia was de uitkomst een beetje laag, wat gevonden over vergrijzing, wat dat nou precies is en ook weer wat over tuinen in het algemeen.
Ik kom er dus al snel achter dat het lastig word informatie te vinden die precies op mijn thema past. Ik heb het daarom wat breder gezocht, daar kwam ik voor mijn gevoel al heel wat verder mee, ik heb veel gevonden in kranten, regionale tijdschriftjes, scripties, instellingen die onderzoek doen naar vergrijzing of sociale eenzaamheid ( zoals het NIDI, Het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) is een onderzoeksinstituut van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) dat zich bezighoudt met onderzoek naar ontwikkelingen in de omvang en samenstelling van de bevolking (demografie).
Na wat rondgesnuffeld te hebben op youtube en technoratie, waar overigens niet meer interessants uitkwam dan de vorderingen in iemands voortuinproject en leuke kwispelende hondjes die een balletje terugbrengen naar hun baasje, kwam ik op het idee om eens te gaan zoeken bij netwerk of zij niet iets van een documentaire hadden gemaakt/uitgezonden over eenzaamheid, en jawel hoor maar dat was jammer genoeg in 2004 waardoor ik het filmpje nu niet meer kon bekijken, maar ik ga proberen om deze toch te kunnen bekijken op een andere manier.
Verder wil ik kijken of ik misschien nog iets van een film kan vinden over eenzaamheid of een andere documentaire, zodra ik daar iets over heb gevonden komt het op deze blog natuurlijk.

Verder heb ik nu wel al aardig wat informatie die ik allemaal nog eens goed moet doorlezen, want op het moment heb ik nog niet echt een idee van een specifieke hoofdvraag met sub-vragen.

Aantal foto's van beide wandelingen






Klein verslagje van de 2 wandelingen:

Hoge gebouwen, nieuw en klassiek, veel met afgesloten ramen, gordijnen, luxaflexen, etc. Als je al iets ziet dan is het meestal een verdwaalde bloempot of affiche, weggemoffeld tussen raam en gordijn. Verderop word het al wat opener soms kun je zelfs even naar binnen kijken, zie je netjes verzorgde plantjes in een ouderwetse huiskamer of juist een strak interieur, tierelantijntjes of een rommelkot. Voortuintjes zijn er zelden, wat onkruid tussen te stenen en muren en binnen wat planten is het beste groen dat er is te vinden. Af en toe piept er wat klimop over een schutting of een doet een struikje zijn best niet te worden geplet tussen de muren. Veel huizen zijn goed onderhouden, de verf is nieuw en hebben een nette, vaak klassieke, uitstraling. Andere huizen zijn juist afgebladderd en zien er smoezelig oud uit, anders oud dan de klassieke stijl dus. De 1 is in verbouwing, bij de ander is net een kinderfeestje aan de gang. Een wereld van verschil achter die muren maar toch maar 2 meter van elkaar verwijderd. De bewoners zelf zijn vaak nergens te bekennen maar aan de hand van hun woning is al veel af te leiden.
Zo ook bij mijn 2e wandeling aan de andere kant van het station. Dit is meer een echte volksbuurt, voortuintjes en studentenhuizen zijn hier volop aanwezig, ik kom zelfs een 2e handswinkel tegen met alles wat je maar kunt bedenken aan kopjes, borden, stoelen, banken, koffiezetapparaten en zelf een hometrainer ontbreekt niet aan de verzameling. De voortuinen zijn een verhaal apart, de 1 lijkt wel een verwilderd bos terwijl zijn buurman in strikt geometrische vormen is afgebakend, een anders is gewoon volledig betegeld met wat sprietjes gras die tussen de stenen komen en verder zie vaak 1 of meerdere fietsen in de voortuin staan, vaak bij studentenhuizen. Bij 1 van deze studentenhuizen is een vader net bezig een kamer op de benedenverdieping een beetje op te knappen, wat verf op de kozijnen en nog even behangen en dan is het klaar.
Aan de voortuintjes en de staat van hun woningen kunnen al snel een soort “types”worden afgeleid. Wat voor voortuin bent u?

Onderzoek les

Beginopdracht: wandeling maken aan de hand van een algoritme. Van ons groepje was 1e links, 2e rechts, 2e links. Tijdens de wandeling heb ik allerlei foto's gemaakt met in mijn achterhoofd een soort van thema, dat was voortuintjes en onderhoud van de huizen, wat kun je daar van aflezen over de persoon die er woont. De wandeling was vooral langs een beetje centrum huizen, herenhuizen en die hebben eigenlijk gewoon geen voortuin dus ik heb zelf nog een wandeling gemaakt aan de andere kant van het station en dat was meer een woonwijk met de voortuintjes die ik zocht.

3-D, beoordeling Blok 2

Bij de beoordeling nam je je gemaakte voorwerp mee, foto's en tekeningen van je orginele voorwerp en je handleiding of ander middel om het te promoten. Ik kreeg als commentaar dat het ik goed had gewerkt, het was een leuk apparaat geworden maar had nog meer elementen van de typmachine kunnen gebruiken. De handleiding was verhelderend en leuk geschreven en over het algeheel was het een aardig goed resultaat. Ik kreeg een voorlopige 6 en hier ben tevreden mee.
(foto's volgen nog)

Nieuwe apparaten en functies bedenken

Met de lossen onderdelen en je half losgedraaide apparaat kon je verder naar de volgende stap. Het verzinnen van een nieuw apparaat met sommige fucnties uit je orginele voorwerp, 30% van de onderdelen van origenele voorwerp en de rest moest zelf worden gemaakt. Bij dit nieuwe apparaat moest iets komen van een poster, handleiding of reclame-spotje om het geloofwaardig te maken.
Van mijn typmachine heb ik uiteindelijk een tasjesdrager gemaakt met anti-zakkenroller systeem oftwel "Shop Buddy". Daarbij heb ik een handleiding gemaakt om het allemaal een beetje geloofwaardig te maken.

Schroevendraaier erbij en slopen maar!!

Na een paar lessen mochten we ons storten op de binnenkant van ons apperaat. Na heel wat gewurm met schroevendraaiers, tangetjes en spierkracht kreeg ik uiteindelijk wat onderdelen uit de typmachine. De verschillende onderdeeltjes konden ook weer worden nagetekend, vergroot, een close-up van wordeng gemaakt, in een bepaalde vorm worden gelegd zodat je een nieuw beeld kreeg, enz.

3-D, Blok 2

"Neem een afgedankt of oud techinsch om mechanisch apparaat mee." Dit was de opdracht voor 3-D zonder dat nog 1 les hadden gehad. Na wat gesnuffel op de zolder kwam ik uiteindelijk aanzetten met een typmachine. De eerste paar lessen moesten we onderzoeken hoe ons apparaat eruitzag, wat er allemaal aan zat. Dit moesten we natekenen in verschillende materialen, soms uitvergrotingen, dan weer een overzichtsbeeld. Ook het maken van foto's hoorde erbij.

Beeld en Concept, beoordeling Blok 2

Bij de beoordeling moesten wij ons proces zo duidelijk mogelijk weer geven met ons eindresultaat als logisch gevolg erachter. Ik kreeg als commentaar dat ik erin was geslaagd een mooi beeld te maken van het idee dat ik in mijn hoofd had en voornemens die ik eerder had gemaakt. De aarzeling die ik soms in de tussentijdse lessen had, een soort verlegenheid over mijn beelden waren niet nodig en ik had met interresse aan mijn opdracht gewerkt. In het vervolg moest ik niet onzeker zijn en gewoon met mij ideen en voorstellen op tafef komen. Een zeer bruikbaar commentaar en een mooi cijfer, namelijk een 7! (foto's volgen nog)

Sociale eenzaamheid

Aan de hand van teksten en meningen van andere personen kwam ik tot de conclusie dat in de schilderijen van Hopper de sociale eenzaamheid een grote rol speeld. Dit probeert hij te verbeelden met behulp van bepaalde licht inval, setting, kleur gebruik en positie van personen in het beeld. Om de opdracht nog meer naar mij toe te trekken, wat soms wat aarzelend ging, kwam ik op het idee om mijzelf in 1 van Edward Hoppers schilderijen te verwerken en het liefst in het schilderij "Automat". Hier zie je een vrouw alleen in een cafe zitten met wat te drinken en een nietsziende blik in haar ogen, ze is afwezig, lijkt ook wat verdrietig, stil. De omgeving heb ik qua kleur en stoelen wat moderner gemaakt en ik heb mijzelf als zakenvrouw afgebeeld. Hoog aan de top en toch soms eenzaam. Ik vind zelf dat ik er aardig in ben geslaagd een mooi beeld te produceren.

Interresante beelden

Bij het verzamelen van algemeen materiaal over tafel en stoel kwam ik de schilder 'Edward Hopper' tegen. Eeen aantal van zijn schilderijen vond ik in een boek over hem en deze vond ik erg interresant. Deze stilte, het elkaar niet aankijken terwijl je wel in dezelfde ruimte bent, de eenzaaheid in de beelden zorgden ervoor dat ik meer te weten wilde komen over de schilder en zijn werk. Ik ben daarvoor de bibliotheek van Midderlburg ingedoken.

Beeld en Concept, Blok 2

In de eerste les van Beeld en Concept kregen we de opdracht voor de 2e periode uitgelegd. Het ging over het thema "tafel en stoel". De opdracht begon met het verzamelen van allerlei tafels en stoelen uit allerlei invalshoeken. Ik heb kleine schetsjes gemaakt, boeken uitgepluist, een aantal opgegeven schilders bekeken en de voor mij meest interresante beelden eruit gehaald.

2-D, beoordeling Blok 2

Bij de beoordeling van 2-D werd alles gepresenteerd op een logische volgorde. Ik kreeg als comentaar dat ik kleurijk had gewerkt, hier en daar interresante beelden had gemaakt maar dat ik in het vervolg ook soms wat groter mocht werken en dat ik de orginele foto's vand e ruimte er ook nog bij moest voegen. Over het geheel een positieve beoordeling met als resultaat een 7!! (foto's volgen nog)

Vervolg op de 4 kleur tekeningen

Nadat de 4 kleur tekeningen voltooid waren kon verder worden gegaan met het maken van 12 vervolgbeelden. Bij elke kleurtekening moesten dus nog 3 vervolgen komen, het materiaal mocht verschillen van de eerste tekening en van elkaar, ook de grote mocht varieeren. In deze vervolg tekeningen moest je verder gaan op een element van de voorafgaande tekening(en). Dus dat kon licht zijn, een bepaalde sfeer, iets wat je erin zag, een close-up, een manier van kijken, enz. De keuze en vrijheid was dus groot.

Verder onderzoek naar kleur

In de lessen die volgenden kregen we opdracht een ruimte te kiezen, daar vanuit 4 verschillende posities een neutraal beeld te schetsen en aan die 4 posities en tekeningen moest je weer een dagdeel koppelen, dus bv. ochten, nacht, middag of avond. Met deze 4 neutrale schetsen ging je verder in kleur en je koppelde aan elke tekkening een materiaal waarin je je tekening uitwerkte. 1 materiaal bij 1 van de 4 tekeningen, verf, pastelkrijt, kleurpotlood en vetkrijt. Nog steeds was zwart uitgezonderd.

2-D, Blok 2

2-D begon met het onderzoeken van kleur. We moesten proberen verschillende kleuren te maken in verschillende tinten zodat je ze bijna geen naam meer kon geven. Het gebruiken van zwart mocht niet, wel wit en met behulp van menging moest je komen tot lichte en donkere kleuren.

Serieel Beeld, beoordeling Blok 2

Bij de beoordeling van Serieel Beeld werd gekeken naar de vooruitgang en de mate van communicatie met de kijker doormiddel van beeld en geluid. Ik kreeg als commentaar dat hoewel de foto's van mooie kwaliteit waren het toch nog veel ontbrak aan verhaallijn, in ieder geval in hoever die overkomt. En ook op gebied van geluidsexperimeten was onvoldoende geprobeerd. Ik denk zelf dat ik toch zoveel mogelijk heb geprobeerd, achteraf zie ik wel onderdelen die beter hadden gekunt of duidelijker maar dat is jammer genoeg achteraf. Het proces van dit vak ging deze periode wat moeizaam en stroef, deels denk ik ook voorkomend uit benauwdheid om dingen zomaar te proberen zonder te weten wat het effect word. Dit is een punt waar ik zeker aan moet gaan werken. Mijn cijfer is uiteindelijk een 5 geworden, gelukkig een niet al te zware onvoldoende en ik ben een hoop ervaring rijker waarmee ik zeker vooruit kan in de volgende blokken en daar hopelijk een beter resultaat bereik.

Voorwerp


Mijn voorwerp was een klein naaldendoosje met daarin een toelatingsbriefje voor een universiteit, ingevuld maar niet verzonden. Dit briefje was van een getrouwde vrouw die als studente de kans had gehad om naar de universiteit te gaan, dit heeft laten schieten voor een rijk huwelijk en daar later spijt van heeft. Dit was althans mijn verhaal erachter.

Beeldreeksen maken


In deze les en de lessen hierna moest je proberen je plek zo duidelijk mogelijk weer te geven, vooral met behulp van close-up. Deze zette je achter elkaar zodat je soort kleine reis maakte op jouw plek. In latere lessen werd er nog een element aan de opdracht toegevoegd namelijk een voorwerp. Je kwam een voorwerp tegen op jouw plek en dat zou een verleden hebben, een geschiedenis. Het voorwerp was van iemand, hoe kwam het daar, wat was,ermee gebeurd. Dat moest je proberen uit te leggen met beeld en later ook met geluid.

Serieel Beeld, Blok 2

De opdracht voor serieel beeld luidde de eerste les als volgt: kies een plek, binnen of buiten en maak daar foto's van om zo duidelijk mogelijk die plek weer te geven.
Ik koos als plek een lange houten paal aan de zeedijk.

3-D, beoordeling Blok 1

De beoordeling van 3-D ging over je gehele proces en maaksels en je uiteindelijke eindresultaat. Ik kreeg als commentaar dat ik veel verschillende materialen had gebruikt die soms niet al te voor de hand liggen waren, de orginaliteit was dus goed. Bij de uitwerking naar mijn installatie had ik goed geprobeerd duidelijk te maken wat ik bedoelde zonder het voor te kauwen of saai te maken, er moest bij worden nagedacht maar er waren aanwijzingen. Ik kreeg als tip om de uitwerking van de klerenhangers met boter goed dekkent te krijgen en ze dus nog iets meer af te werken. Ook de bovenste 2 klerehangers waren overbodig en zouden kunnen worden weggelaten.
Ik ben heel tevreden met mijn cijfer, een 8!!, en ook het commentaar is goed te gebruiken.

Uiteindelijke installatie

Uitwerking voor de installatie


Na een aantal weken van 'maatbekerschetsen' maken moesten we uiteindelijk 1 van de 9 gemaakte voorwerpen uitkiezen en daarmee verder gaan. Ik koos voor de maatbeker van boter. Bij dit voorwerp moest je een installatie maken waar jouw voorwerp onderdeel van was en uitlegde wat je ermee bedoelde. Ik maakte bij mijn maatbeker van boter een soort winkelopzet met klerenhangers en een klein rekje. Op de maatbeker stonden geen cijfer maar kledingmate, zoals S, L, XS, etc. Met de gedachte erachter: hoe meer vet je bezit, hoe meer boter dus, hoe groter je kledingmaat.

Maatbeker met verschillende uitgangen


Eeen maatbeker heeft een ook een gietfunctie. Deze maatbeker bestaat eigenlijk alleen maar uit de gietfunctie met zijn verschillende tuitjes.

Maatbeker van rietjes


een maatbeker bevat 9 vand e 10 keer een vloeitstof en vloeistoffen kunnen met een rietjes opdrinken, dus vandaar de rietjes.

Maatbeker van watten


Met deze maatbeker wilde ik de vloeistof uitdrukken in de maatbeker maar dan zonder maatbeker eromheen. De watten zijn ook wat golverig, een eventuele suggestie van een vloeistof.

Maatbeker van boter


Deze maatbeker heb ik gemaakt van boter omdat boter ook meestal in de directe omgeving van een maatbeker te vinden is en je het soms tegelijktijd gebruikt.

Maatbeker van suikerklontjes


Ik zag op mijn maatbeker staan dat je er ook suiker mee kon afmeten en zo kwam ik op suikerklontjes, suikerklontjes zelf hebben ook al een bepaalde maat.

Maatbeker gemaakt uit bekertjes


Deze maatbeker is gemaakt van plastic bekertjes, bekertjes hebben ook een bepaalde inhoud en het woord komt in de naam voor.

Maatbeker opgebouwd uit meetmogelijkheden


Deze maatbeker bouwde ik op uit allerlei manieren van meten, een meetlint, een weegschaal, waterstand, enz.

Doorzichtige maatbeker


Deze maatbeker maakte ik aan de hand van de doorzichtige eigenschap van de maatbeker en de hardheid van de maatbeker, deze was juist opvouwbaar.

Maatbeker vorm van een druppel melk


Elke les moest je 3 nieuwe varianten op je voorwerp meenmen, dus ik nam elke les 3 nieuwe maatbekers mee. Dit eerste probeersel was niet helemaal volgens de opdracht maar het was een begin, de andere 2 maatbekers waren meer in de richting die ik op moest. Dat was de maatbeker gemaakt uit allerlei meet mogelijkheden en de maatbeker gemaakt uit een doorzichtig plastic zakje.

3-D, Blok 1

Tijdesn de eerste les 3-D werd de opdracht die de rest van de lessen zou innemen uitgelegd. Je moest een voorwerp kiezen, het mocht niet te groot zijn maar ook niet te klein. Elk voorwerp heeft eigenschappen en met de eigenschappen van jouw voorwerp moest je een nieuw voorwerp maken uit die eigenschap maar wel zo dat het nog op je orginele voorwerp leek. Ik koos een 'maatbeker' als voorwerp.

Beeld en Concept, beoordeling Blok 1

Bij de beoordeling werd al het werk gepresenteerd, ik kreeg als commentaar dat ik goed had gewerkt vanuit mijn woord en dat ik ook duidelijk had gekozen om vanuit mijn woord te werken. Mijn uitwerkingen en gehele proces waren goed alleen had ik op het einde nog wat aanpassingen gedaan die niet nodig waren geweest en ik kreeg als tip om bij eindwerken niet te veel te gaan rommelen en eerst te kijken of het werk/beeld op zichzelf al genoeg/duidleijk is en geen toevoegingen nodig heeft, 1 van de dingen die ik soms wat doordrijf en dus ook een goede tip voor de rest van het jaar.
Ik kan heel te tevreden zijn met mijn cijfer, een 7!! en ook met mijn commentaar.

Kleine uitwerkingen


Met mijn 2-d beelden ging verder in 3-D, ik maakte een doorkijkje met papier vanachter gras, een veertjes dat als bootje diende en als laatste maakte ik een veilige omheining van stro met wol erdooheen geweven, je kan erdoorheen kijken maar je bent wel geborgen.

Links bij geborgenheid


Deze en hierop volgende lessen werkten we met ons woord of begrip. Ikzelf ging eerst op zoek wat geborgenheid voor mij betekent in beeld, ik zocht wat plaatjes op en ging hiermee aan de slag. Ik kwam uit op een warme kleur van rood, zachtheid van wol en een omheining of omhelzing.

Begrip of woord vanuit herinnering en werk rondom

Nadat we een aantal lessen hadden gewerkt rondom onze herinnering moesten we al ons eigen werk bijelkaar leggen en voor onszelf opschrijven wat eruit sprak, wat er naar voren kwam. Uiteindelijk moest hier een woord of begrip uitkomen. Nadat ik dit allemaal had gedaan kwam ik uit op het woord "geborgenheid". Met dit woord gingen we verder in de volgende lessen.

Uitwerking herinnering


De herinnering gingen we verder uitwerken in kleur en aanzicht, verschillende standpunten bekijken, kleuren proberen. Ik probeerde weer te geven hoe het voor mij aanvoelde met behulp van kleur. Ik heb hierna 1 les gemist waarin we de opdracht kregen een recept voor onze herinnering te maken en op te schrijven wat er gebeurde in onze herinnering. Ik heb zelf een kort verhaaltje gemaakt voor deze gemiste les.

Beeld en Concept, Blok 1

Bij de Beeld en Concept begonnen we met het schetsen van herinneringen die je waren bijgebleven om 1 of andere reden, ieder voor zichzelf. Uiteindelijk had iedereen dan een stuk of 5 herinneringen en werd er na een kort indiviudeel gesprekje 1 van je herinneringen uitgekozen. Mijn herinnering was dat ik ik thuis in een hoekje van onze gebogen trap zat en dan omhoog keek, net over de laatste trede naar het halletje op de eerste verdieping. Hier zag ik mijn moeder heen en weer lopen met bv. de was of een ander karweitje of alleen maar voorbij lopen. Van deze herinnering had ik een schets gemaakt (foto komt later) en het leek mij en de lerares de meest intteresante om verder mee te gaan.

2-D, beoordeling Blok 1


Tijdens de beoordeling moest elke student om beurten al zijn werk neerleggen. Het commentaar dat werd gegeven hield in dat ik in mijn tekenvaardigheden wat vooruit was gegaan, een goede verzameling aan licht en donker beelden had maar dat mijn boekjes in het begin toch nog iets te figuratief waren maar dat dat later iets beter werd. Ik heb mij voorgenomen om te proberen een paar boekjes een tweede keer te maken. Verder wil ik proberen de aandacht vast te houden die ik in de laatste paar tekeningen in de les had, zodat mijn beelden meer overeenkomen met wat ik in mijn hoofd heb en wat ik voor mij zie. Ik ben tevreden met mijn cijfer, een 6 en begrijp de achterliggende redenen.

Verzameling licht donker

2-D boekjes

Enkel aanzicht meerdere keren in 1 beeld

Aanzichten fietslampje

Eigen gekozen voorwerp, eierdopje

Stoel en perspectief


Hierna volgen enkele tekeningen die ik heb gemaakt tijdens de lessen 2-D

Wat deden we in de lessen en erna?

Tijdens de lessen werkten we meestal met grote schetsvellen op de ezels en oefenden we op perspectief, schaduw, positie enz. Op een ezel tekenen was iets helemaal nieuws voor mijn en dus ook wel even wennen maar uiteindelijk merk je het niet eens meer. We tekenden verschillenden dingen, we begonnen met een stoel, daarna een voorwerp uit je tas, toen een zelfgekozen voorwerp, een hoek van het lokaal, enz.
Ons huiswerk bestond uit het maken van kleine boekjes met elke week een ander onderwerp, wit, zwart, schaduw, grijs, vlek en lijn. Daarnaast moesten we ook proberen gevarieerde beelden te zoeken over licht en donker, uit boeken, van het internet, uit kranten en zelfgemaakte foto's.

2-D, Blok 1


Tijdens de eerste les van 2-D begonnen we met de basis, een lijn. We moesten allerlei lijnen tekenen met houtskool, alle lijnen die je op dat momment kon verzinnen. Na een vergelijking van de klas gingen we verder, je moest 1 unieke lijn tekenen, ik koos een gebogen lijn. Daarna liep iedereen langs de elkaars ezel en moest de laatste lijn natekenen.

Serieel beeld, beoordeling Blok 1

Tijdens de beoorldeling van mijn werk voor serieel beeld kreeg ik te horen dat het idee van natuur in potten interresant was en dat dit ook mooie beelden opleverde maar dat ik ook verder had kunnen gaan in de installatie ervan. Ik had er een hele omgeving bij kunnen fotograferen. Ik wilde klinisch, conserverend en steriel uitdrukken, dit had ik geprobeerd met wit en de potten. Ik had dit idee verder kunnen uitwerken door een soort laberatorium omgeving te scheppen zodat deze gedachtegang nog duidelijker werd. Mijn opnamen van geluid bij deze opdracht waren goed en hadden ook niet anders gehoeven. De algehele tip was dat ik nadat ik een soort eindresultaat had gemaakt mijn proces moest overkijken en zien of er nog wat aan kon worden toegevoegd of dingen die ik eerder had afgedaan er toch nog bij moesten, kijken of er toch nog verbeteringen aan konden worden toegevoegd.
Met het resultaat ben ik zelf heel tevreden, een 7!!, maar ik begrijp wel het commentaar en de tips en wil die dan ook gebruiken in mijn volgende blokken.

Serieel, natuur geconserveerd


Aan de hand van het materiaal dat ik had verzameld en de wandeling die ik had gemaakt kwam ik na een paar lessen tot het idee om de natuur te proberen te conserveren. Natuur vergaat geleidelijk en ik wilde proberen dit te behouden, het laatste stukje natuur in een potje terwijl de rest allemaal word vernield door de mens.

Serieel, Foto's


Een aantal van de gemaakte foto's tijdens de wandeling.

Serieelbeeld close-up


Ik had van alles meengenomen, blaadjes, grind in zakjes, houtsnipper/flinters, water uit de sloot, regenwater uit een grote plas, afval, enz.

Serieelbeeld , Blok 1


De opdracht begon met het maken van een reis, een wandeling, echt of verzonnen. Daarbij moest materiaal worden verzameld en foto's worden gemaakt. Hier het resultaat na een bezoekje aan het park.